سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Young Astronomers Club باشگاه منجمان جوان

لیزرهایی به سوی ماه
اخترشناسان، با ارسال پرتوهای پُرقدرت لیزر به
سطح ماه و دریافت بازتاب آنها از بازتابنده‌های ویژه‌ای
که از مأموریت‌های آپولو بر سطح ماه مانده است،
با دقت چند میلی‌متر فاصلهِ ماه را می‌سنجند. این
اندازه‌گیری‌ها چنان دقیق است که فیزیکدانان امیدوارند
آزمونی جدّی برای قوانین شناخته‌شدهِ گرانش و نظریهِ نسبیت باشد

حدود چهار قرن پیش، گالیله از فراز برج پیزا گوی‌هایی را به پایین می‌انداخت تا ببیند آیا جاذبهِ زمین بر اجسامی با جنس، جرم، و چگالی مختلف، متفاوت عمل می‌کند یا خیر. نخستین نشانه‌های اصلِ همْ‌ارزی گرانش با تأیید این که تمام گلوله‌های مختلف پرتاب‌شدهِ گالیله، با وزن‌های گوناگون، همزمان به سطح می‌رسند به دست آمد؛ اصلی که بعدها در دوران نیوتن تبیین شد و در اوایل قرن بیستم در دوران اینشتین نیز در چارچوب نسبیت جای گرفت. مثال جالبی برای اصل همْ‌ارزی، که پیش از این چند بار از آن در ماهنامهِ نجوم یاد شده است (نجوم، شمارهِ ۲، ص۱۷)، سقوط آزاد فیل و پَر است. اگر این دو تحت نیروی گرانش زمین اما در شرایط خلأ (بدون تأثیر جریان هوا) سقوط کنند هر دو با هم به زمین می‌رسند یا در مدار حرکت می‌کنند. تصور این موضوع برای اغلب مردم دشوار است اما این اصلِ هم­‌ارزی است. با وجود این در شرایط خاص و در آزمایش‌های بسیار بسیار دقیق‌تر از سقوط گلوله‌های گالیله هنوز مطمئن نیستیم که اصل هم‌ارزی کاملاً درست باشد. مثلاً قوانین حرکت و گرانش نیوتنی نیز در شرایط خاص، یعنی در سرعت‌های بسیار زیاد، از معادله‌های کلاسیک تبعیت نکردند و راهی جز تصحیح آنها با انقلابی به نام نسبیت نبود. پس در فیزیک امروز نیز می‌توان پرسید و شک کرد که آیا در دقیق‌ترین آزمایش‌ها نیز شتاب گرانش بر همهِ اجسام یک اندازه است، فارغ از ساختار و جنس آنها؟ این سؤال جسورانه‌ای است زیرا اصول بزرگی در فیزیک امروز، مانند نسبیت عام اینشتین، با پیشْ‌فرضِ وجود اصل همْ‌ارزی مطرح شده‌اند.
برخی نظریه‌های نوین فیزیک، که هنوز پشتوانهِ کافی مشاهده و آزمایش ندارند، حاکی از آن‌اند که شتاب گرانش به شکل بسیار نامحسوسی وابسته به ساختار و ترکیبات اجسام است. این ادعای جنجال‌برانگیز اگر درست باشد نظریهِ نسبیت نیاز به تغییرات اساسی دارد. اما شاهد این ادعا کجاست؟

لیزر گسیل شده به سوی ماه از یکی از رصدخانه های طرح فاصله سنجی لیزری ماه
فاصله‌سنجی لیزریِ ماه LLR سَرواژهِ (Lunar Laser Ranging) یکی از بهترین روش‌ها برای تعیین درستی یا نادرستی این ادعاست. این روش، به لطف مأموریت‌های آپولو، اکنون امکان‌پذیر است. بیش از سه دههِ پیش، در مأموریت‌های آپولو ۱۱ و ۱۴ و ۱۵ فضانوردان بازتابنده‌های لیزری را در سه نقطهِ سطح ماه قرار دادند. ابزار بازتابندهِ چهارم نیز به مَه‌نشین خودکار متصل بود که روس‌ها فرستادند. روس‌ها در دو مأموریت لونا ۱۷ و ۲۱ (سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳) دو خودرو تقریباً یک تُنی به نام‌های لوناخود ۱ و ۲ را در ماه رها کردند. جایگاه لوناخود ۲ به دقت مشخص است و از بازتابنده‌های آن برای طرح فاصله‌سنجیِ ماه استفاده می‌شود. دانشمندان، برای اندازه‌گیری فاصلهِ ماه، نوری را از مراکز لیزر زمینی به سوی این بازتابنده‌ها ارسال می‌کنند. این ابزارها، که بازتابنده‌های برگشتی (Retro reflectors) نام دارند، آرایه‌ای از تعدادی منشور کوارتزی و سه‌گوش (سه وَجه عمود بر‌هم)‌اند. هر منشور یک نیمه مکعبِ از قطر نصف‌شده است. درست مانند سه گوش یک دیوار، که هر توپی را که به آن پرتاب کنیم پس از دو برخورد با دیواره‌ها تقریباً به سوی ما برمی‌گردد، در اینجا نیز منشورها هر پَرتویی را که دریافت کنند درست در همان جهت بازتاب می‌کنند؛ نه مثل آینه که بازتاب فقط در صورتی در همان جهت است که پرتو نور عمود بر آینه بتابد. این ویژگی سبب می‌شود پرتو لیزر زمینی از هر سویی که به بازتابنده برسد درست به همان سو برگردد (از چنین ویژگی‌ای در کاسهِ چراغ عقب اتومبیل، علائم جاده‌ای، شَبرَنگ‌های دوچرخه، و... نیز استفاده می‌شود).
اخترشناسان از این پایگاه‌ها لیزرهای قَوی را به سوی هدف خود در ماه می‌فرستند. آنها مدت زمان رفت و برگشت پرتو لیزر را اندازه‌گیری می‌کنند. این زمان بسته به موقعیت ماه در مدارش (فاصلهِ ماه از زمین بین ۰۰۰،۳۵۱ کیلومتر در حضیض تا ۰۰۰،۴۰۶ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند) بین حدود ۳۴/‌۲ تا ۷۱‌/‌۲ ثانیه متغیر است. البته برای این آزمایش و رسیدن به دقت، نیاز است که زمان رفت و برگشت نور با دقت چند پیکوثانیه (‌۱۲-۱۰ یک میلیون میلیونم ثانیه) سنجیده شود. برای چنین دقتی باید ده‌ها عامل تأثیرگذار را شناخت و اثر آن را از نتیجه حذف کرد؛ از خطاهای دستگاه، خطای بازتابنده، اختلاف سرعت نور در جوّ و فضا، حرکت پوسته‌ای زمین، و...‌‌. وقتی نتیجه به دست آمد به کمک آن می توان موقعیت ماه در مکانش را پیوسته بررسی و آن را با پیش‌بینی نظریه‌های گرانش و نسبیت مقایسه کرد. از آنجا که حرکت ماه تحت اثر گرانش است، با چنین بررسی‌هایی می‌توان امتحان کرد که آیا شتابگرانش برای ماه و زمین یکسان است و آیا نظریهِ نسبیت عام اینشتین توضیح دقیقی از این حرکت ارائه می‌دهد یا خیر.
 
منبع: مجله نجوم


ارسال شده در توسط مهران مداح

لباس فضانوردی
تلسکوپ رادیویی
کهکشان راه شیری
برخی ستاره شناسان بزرگ
عکسبرداری نجومی
محاسبه قطرماه درخسوف
GPS سیستم مکان یاب جهانی
شاتل فضایی
چگونه فضانورد شویم؟
جهان هستی
سوال و جواب نجومی
کندوهای ستاره ای
ایستگاه فضایی بین المللی
روش نامگذاری ستارگان
عطارد
ستاره شناسی در ایران
گذر زمان در کائنات
متغیرهای تپشی
ستاره شناسی
دمای ستارگان
تاریخ نجوم
مریخ در یک نگاه
رهنمای نقشه ستارگان
پیدایش احجام کیهانی از نگاه باستان
پدیده فتوولتاییک
دایره
خورشید
نقشه آسمان
عمر زمین
آرشیو اخبار نجومی
زمین
برترین های آسمان شب
بزرگترین تلسکوپ های دنیا
نجوم در اروپا
تاریخچه علم نجوم
نجوم در سرزمین های اسلامی
نجوم در قرآن
همه چیز در مورد تلسکوپ
فاصله ی سیارات تا خورشید
سؤال و جواب‌های خورشید گرفتگی
ستاره شناسی در ایران
ماه
شاهکار هابل
شگفتی های قمر زحل
اثرات بی وزنی بر بدن
زمین و آونگ
مریخ
زمین، گهواره ای برای ما
خواص مغناطیسی زمین
اندیشه تاریخ نگارى مسعودى
سبز تنها رنگ حیات نیست
جفت کهکشان مارپیچی آنتن
شهاب
ماهواره های مصنوعی
ونوس ، جواهری در آسمان
زندگی با هلال ماه
ساعت مهتابی
چشم هایی برای آسمان
آینده بشر در نقاط لاگرانژی
ساختار رادیو تلسکوپ ها
یونهای کوچک و فضا پیماهای بزرگ
گیاهانی که برای سفر به مریخ آماده می‌شوند
تأثیر تشعشعات کیهانی بر اسکلت فضانوردان
مهاجمان ذره بینی در فضا
شکار زهره در آسمان روز
منشأ حلقه‌ی اسرارآمیز زحل
راهنمای شناخت و رصد بارش‌های شهاب
تیتان ، آنگونه که امروز می شناسیم
اصطلاحات نجومی
رده های طیفی ستارگان
کهکشان های نامنظم
ستاره های دنباله دار
طرز کار راکت فضایی
به سوی مدار
اتا کارینا
ضربان‌های نوعی ستاره
چهره‌های ماه
تلسکوپ های رادیویی
کتاب نجومی