سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Young Astronomers Club باشگاه منجمان جوان

گوگل، آسمان را به زمین دوخت
شرکت گوگل در حرکتی نو بخش آسمان را به دیگر
بخش های نسخه جدید نرم افزار گوگل ارث (Google Earth) افزود.

طراحان نرم افزار گوگل ارث(Google Earth) متعلق به شرکت گوگل، موتور جستجوی معروف جهان، دست به ابتکار جدیدی در بخش نمایش آسمان زده اند. از این پس شما می توانید به طور رایگان از آسمان نمای این نرم افزار برای نمایش آسمان استفاده کنید. همانطور که ظهور گوگل ارث به طور غیر قابل باوری مورد شگفتی همگان قرار گرفت؛ این آسمان نما نیز در نوع خود ساختاری نامتشابه به دیگر نسخه های آسمان نمای آنلاین(Online) دارد، به طوری که در حال حاضر داده های مربوط به ۱۰۰ میلیون ستاره و ۲۰۰ میلیون کهکشان را داراست و این اجرام را می تواند در میدان دید مورد نظرتان رسم کند. آسمان نمای گوگل ارث همچنین قابلیت پیدا کردن ۲۰ هزار جرم سماوی را بر اساس نام دارد.

نسخه جدید نرم افزار گوگل ارث، چهارشنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۸۶، بر روی اینترنت(شبکه جهانی وب) قرار گرفت. در این نسخه جدید علاوه بر بخش آسمان، خصیصه های دیگری نیز افزوده شده که از جمله می توان به ۱۳ زبانه بودن آن اشاره کرد. بدین ترتیب شما می توانید در صورت تمایل حتی بخش آسمان را به زبان های همچون عربی، فرانسه، ... ببینید. از دیگر قابلیت های این نرم افزار می توان به نمایش یا عدم نمایش صورت های فلکی، تصاویر هابل، ماه، سیارات، راهنمای کهکشان ها و زندگی ستاره اشاره کرد.
موسسه تلسکوپ فضایی هابل در همکاری با گوگل به انتخاب ۱۲۵ عکس پرداخته است که پربیننده ترین عکس های هابل بوده اند. شما می توانید با انتخاب این عکس ها، ضمن رصد مجازی آن ها از توضیحات مبسوط کنار آن بهره ببرید. این اتمام کار نیست و شما قادرید با کلیک کردن بر لوگوی هابل در کنار اجرام سماوی دیگر، عکس های آن ها را نیز دریابید، حتی آن اجرامی که به تازگی تصویر برداری شده اند؛ زیرا قرار است همزمان با انتشار جدیدترین عکس های هابل، این عکس ها در گوگل ارث نیز قرار گیرد.



منبع داده های اطلاعاتی اجرام سماوی گوگل ارث، دو منبع DSS : Digitized Sky Survey و SDSS : Sloan Digital Sky Survey بودند. DSS شامل اطلاعات تمام آسمان از نزدیک به یک میلیون جرم سماوی و SDSS حاوی اطلاعات صدها میلیون جرم کم فروغ تر در بیش از فقط یک چهارم آسمان است.

منجمان آماتور می توانند عکس های اعماق آسمان خودشان را بر زمینه آسمان این نرم افزار به طور شخصی قرار دهند و وصل کنند. دانشمندان امیدوارند که از این طریق، منجمان آماتور پیاپی از کشف ابرنواخترهایی نو خبر دهند. با وجود این، آسمان نمای گوگل ارث برای تمامی آنانی که به تازگی چشم به آسمان دوخته اند نیز قابل استفاده و بسیار ساده است.


گوگل ارث و نجوم آماتوری
پیش از این نیز منجمان آماتور به سراغ این نرم افزار رفته بودند. نخست منجمان آماتور و رصدگران هلالی که به دنبال رصدگاهی با افق باز و در عین حال دور از شهر بودند؛ چندین رصدگاه جدید بدین طریق مورد توجه رصدگران قرار گرفت. دسته دوم، علاقه مندان شهابسنگ ها که تصاویر دهانه های برخوردی را مورد بررسی قرار می دادند. گروه دیگری نیز با استفاده از قابلیت جدید گوگل ارث در نمایش آلودگی نوری به بررسی آلودگی نوری در مناطق مختلف جهان می پرداختند.

تاریخچه
گوگل ارث عنوان نرم افزاریست که زمین را به شکل مجازی نشان می دهد. این نرم افزار در اصل نامش ارث ویور(Earth Viewer) و محصول شرکت کی هول(Keyhole) در حوالی سال ۲۰۰۳ است. شرکت نرم افزاری کی هول در سال ۲۰۰۱ شکل یافت و در ابتدا با پشتوانه مالی شرکت معروف سونی(Sony) پاگرفت. سه سال بعد، در سال ۲۰۰۴، به شرکت نرم افزاری گوگل ملحق شد. در سال ۲۰۰۵ گوگل عنوان گوگل ارث را بر روی این بسته نرم افزاری گذاشت و این نرم افزار را با غالبی نوین و تجهیز شده و تحت تبلیغ قوی ترین موتور جستجوی جهان، تبدیل به نرم افزاری بی بدیل کرد. گوگل ارث از نخستین نسخه هایش تاکنون دست خوش تغییرات و بهبودهای زیادی شده است.

وضوح تصاویر زمینی
کیفیت تصاویر زمینی در این نرم افزار در مناطق مختلف گوناگون است. به طور معمول کیفیت تصاویر ۱۵ متر به ازای هر پیکسل است. اما در مناطق خاصی در کشورهای اروپایی و ایالات متحده به سبب تصویربرداری هواپیمایی، کیفیت تصاویر به یک متر در چند پیکسل نیز می رسد. اقیانوس ها، جزایر اقیانوسی و جنوبگان از جمله مناطقی هستند که هنوز هم در این نرم افزار از کیفیت تصاویر خوبی برخوردار نیستند.

نحوه دسترسی
شما می توانید برای بارگذاری این برنامه به وبگاه رسمی گوگل ارث مراجعه کنید و از آن جا جدیدترین نسخه آن را دریافت و نصب کنید. سپس با اجرا برنامه و به طور همزمان اتصال به اینترنت ترجیحاً پرسرعت خواهید توانست از اکثر مزایای آن بهره ببرید. گوگل ارث سه حالت برای دریافت دارد. اولی نسخه رایگان آن است، دومی نسخه ۲۰ دلاری با نام گوگل ارث پلاس(Plus) که عوارض بیشتری را نمایان می کند و قابلیت های بیشتری دارد و دیگری گوگل ارث پرو(Pro) که نرم افزاریست تجاری با هزینه ۴۰۰ دلار در سال. شما برای استفاده از بخش آسمان نمای گوگل ارث می توانید از همان نسخه رایگان آن بهره ببرید.

خبرها حاکی از آنست که شرکت مایکروسافت(Microsoft) نیز قصد دارد تا آخر سال میلادی ۲۰۰۷ آسمان نمای آنلاین خود را بر روی اینترنت قرار دهد.


ارسال شده در توسط مهران مداح

لباس فضانوردی
تلسکوپ رادیویی
کهکشان راه شیری
برخی ستاره شناسان بزرگ
عکسبرداری نجومی
محاسبه قطرماه درخسوف
GPS سیستم مکان یاب جهانی
شاتل فضایی
چگونه فضانورد شویم؟
جهان هستی
سوال و جواب نجومی
کندوهای ستاره ای
ایستگاه فضایی بین المللی
روش نامگذاری ستارگان
عطارد
ستاره شناسی در ایران
گذر زمان در کائنات
متغیرهای تپشی
ستاره شناسی
دمای ستارگان
تاریخ نجوم
مریخ در یک نگاه
رهنمای نقشه ستارگان
پیدایش احجام کیهانی از نگاه باستان
پدیده فتوولتاییک
دایره
خورشید
نقشه آسمان
عمر زمین
آرشیو اخبار نجومی
زمین
برترین های آسمان شب
بزرگترین تلسکوپ های دنیا
نجوم در اروپا
تاریخچه علم نجوم
نجوم در سرزمین های اسلامی
نجوم در قرآن
همه چیز در مورد تلسکوپ
فاصله ی سیارات تا خورشید
سؤال و جواب‌های خورشید گرفتگی
ستاره شناسی در ایران
ماه
شاهکار هابل
شگفتی های قمر زحل
اثرات بی وزنی بر بدن
زمین و آونگ
مریخ
زمین، گهواره ای برای ما
خواص مغناطیسی زمین
اندیشه تاریخ نگارى مسعودى
سبز تنها رنگ حیات نیست
جفت کهکشان مارپیچی آنتن
شهاب
ماهواره های مصنوعی
ونوس ، جواهری در آسمان
زندگی با هلال ماه
ساعت مهتابی
چشم هایی برای آسمان
آینده بشر در نقاط لاگرانژی
ساختار رادیو تلسکوپ ها
یونهای کوچک و فضا پیماهای بزرگ
گیاهانی که برای سفر به مریخ آماده می‌شوند
تأثیر تشعشعات کیهانی بر اسکلت فضانوردان
مهاجمان ذره بینی در فضا
شکار زهره در آسمان روز
منشأ حلقه‌ی اسرارآمیز زحل
راهنمای شناخت و رصد بارش‌های شهاب
تیتان ، آنگونه که امروز می شناسیم
اصطلاحات نجومی
رده های طیفی ستارگان
کهکشان های نامنظم
ستاره های دنباله دار
طرز کار راکت فضایی
به سوی مدار
اتا کارینا
ضربان‌های نوعی ستاره
چهره‌های ماه
تلسکوپ های رادیویی
کتاب نجومی