سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Young Astronomers Club باشگاه منجمان جوان

۲۸ سیاره ی فراخورشیدی و ۷ کوتوله ی قهوه ای جدید
بزرگ ترین و خبره ترین تیم شکار سیارات فراخورشیدی هفته ی گذشته خبر از کشف ۲۸ سیاره ی فراخورشیدی جدید دادند. با این حساب شمار سیارات فراخورشیدی کشف شده به ۲۳۶ سیاره رسید. ادامه مطلب...
ارسال شده در توسط مهران مداح

وستا در مقابله
سیارک وستا در طول ماه‌های خرداد و تیر در وضعیت رصدی مناسبی قرار دارد. در دهم خرداد به مقابله می‌رسد و در زیر آسمان تاریک با چشم غیر مسلح در این زمان قابل مشاهده است. ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط مهران مداح

دومین جشنواره ساعتهای آفتابی
در آخرین روز بهار، ۳۱ خرداد، بار دیگر جشنواره‌ی ساعتهای آفتابی در ایران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به ساخت، معرفی یا آشنایی با این ابزار نجومی زیبا، ساده و کارآمد آماده شوند .

 

ارسال شده در توسط مهران مداح

منابعی برای ساعتهای آفتابی

در پی برگزاری دومین جشنواره ملی ساعتهای آفتابی ، شاخه اماتوری انجمن نجوم ایران ، مجموعه ای از لینکهای مناسب که می تواند به عنوان منبع در خصوص ساعتهای آفتابی مورد استفاده قرار گیرد را در این صفحه قرار خواهد داد تا علاقمندان راحت تر به منابع موجود روی شبکه دسترسی پیدا نمایند.
قابل ذکر است در صورتی که به صورت مستقیم از این منابع استفاده می کنید حتما منبع خود را ذکر کنید


 


ارسال شده در توسط مهران مداح

دومین جشنواره ساعتهای آفتابی

شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران دومین جشنواره ملی ساعتهای آفتابی را 31 خرداد ماه جاری برگزار خواهد کرد.

 

ادامه مطلب...
ارسال شده در توسط مهران مداح

لیست نهایی پذیرفته شدگان در ماراتن مسیه
پس از انجام مراحل ثبت نام، اطلاعات تکمیلی و اسامی شرکت کنندگان نهایی در هفتمین رقابت مسیه از سوی انجمن نجوم ایران - شاخه آماتوری اعلام شد.

 

لینک مطالب و اخبار کامل در این زمینه

کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 


ارسال شده در توسط مهران مداح

به نام خالق آسمان ها

سلام
باز هم ماراتن مسیه
این ماراتن مسیه که اینقدر آدم را دور خودش جمع کرده یک رقابت است بین فعال ترین منجمان آماتور ایران.
منجم ها در این ماراتن توان رصد اجرام نجومی را در خود محک می زنند.
من هم قراره که در این دوره از  رقابت ها در ماراتن شرکت کنم.
البته به همراه استاد خودم خانم فهیمه بدرقه.
برامون دعا کنید.
ماراتن قراره روزهای 20 و 21 اردیبهشت برگزار بشه و من فورا بعد از آمدنم یک پست به نام اندر احوال ماراتن مسیه در وبلاگ قرار می دهم و تمامی اخبار را به شما علاقه مندان اطلاع می دهم .

به امید آسمان صاف

 


ارسال شده در توسط مهران مداح

با سلام

روز جهانی نجوم را به تمامی شما دوست داران آسمان شب تبریک می گوییم.

آسمانتان پر ستاره باد!


ارسال شده در توسط مهران مداح

تغییر زمان رقابت مسیه ایران

به سبب شرایط جوی نامناسب هفتمین رقابت رصدی مسیه ایران با حدود یک ماه تاخیر در ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ برگزار می‌شود. ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط مهران مداح
هفتمین رقابت مسیه ایران
 
ثبت نام در رقابت مسیه سال ۱۳۸۶ آغاز شد.
 
شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران - کمیته رقابتها
 
 
ماراتن مسیه ایران رقابتی میان جمع منتخبی از رصدگران اعماق آسمان از سراسر کشور است که از سال ۱۳۸۰ برگزار می‌شود. دقت و کیفیت این برنامه، ملی بودن و نظارت داوران آن را در مقایسه با ماراتن مسیه در دیگر کشورهای جهان منحصر به فرد کرده است. در این رقابت رصدگران باتجربه با ابزار رصدی خود (تلسکو‍پ یا دوربین دوچشمی مناسب) طی یک شب ۱۱۰ جرم فهرست اجرام ژرف‌آسمان مسیه را جستجو می‌کنند شامل شماری از زیباترین سحابی‌ها، کهکشانها و خوشه‌های ستاره‌ای آسمان. زمان مناسب برای دیدن تمام این اجرام در طول یک شب فرودین و اردیبهشت هر سال است.
 
هفتمین ماراتن مسیه ایران ۲۳ و ۲۴ فرودین ۱۳۸۶ ، یک هفته پیش از روز نجوم سال ۸۶ و در آستانه هفته نجوم، احتمالا در  پارک ملی کویر، کاروانسرای قصر بهرام، مطابق اغلب سال‌های قبل، برگزار می‌شود. ‍پیش بینی می‌شود از بین صدها متقاضی پس از بررسی فرم‌ها و سوابق رصدی و در برخی موارد با تماس تلفنی حدود ۱۳۰ نفر انتخاب‌ می‌شوند. حداکثر مهلت ثبت‌نام تا پایان روز ۲۴ اسفند است و فهرست پذیرفته‌شدگان حداکثر تا ‍۱۵ فروردین اعلام می‌شود. شرکت‌کنندگان صبح ۲۳ فروردین از تهران، محل انجمن نجوم ایران حرکت می‌کنند و در شامگاه ۲۴ فروردین به همان محل بازمی‌گردند. هزینه‌ی ثبت نام در این برنامه برای اعضا شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران ۱۲۰۰۰ تومان و برای غیر اعضا ۱۵۰۰۰ تومان است که پس از معرفی شما در جمع پذیرفته‌شدگان به حساب انجمن واریز می‌شود.
 
با توجه به تلاش انجمن نجوم ایران در حفظ کیفیت این برنامه و فضای محدود محل برگزاری فقط پذیرفته‌شدگان (بدون همراه) می‌توانند در برنامه شرکت کنند و بجز داوران، مجریان برنامه و خبرنگاران مدعو، متاسفانه امکان شرکت افرادی که مایل به همراهی یا فقط دیدن برنامه هستند نیست و پیشنهاد می‌شود  علاقه‌مندان به رصدهای عمومی آسمان شب و شرکت در برنامه های مشابه گشتّهای نجومی موسسات و انجمن‌های نجومی در شهر محل زندگی خود را همراهی کنند و پس از کسب تجربه های کافی در صورت تمایل در ماراتن مسیه ایران شرکت کنند.
 
امکان شرکت گروهی نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد و تک تک اعضای گروه باید دارای شرایط پذیرش در ماراتن مسیه باشند. شرایط شرکت
شرکت‌کنندگان در ششمین رقابت مسیه، اردیبهشت ۸۵، کاروانسرای قصر بهرام، عکس از اشین زاکاریان.
گروهی: رصدگران با دوربین‌های دوچشمی فقط به صورت انفرادی می‌توانند شرکت کنند و امکان شرکت گروهی با دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌هایی با دهانه کوچک‌تر از ۹ سانتی متر نیست. شرایط پذیرش گروهی به صورت زیر است: گروه ۲ نفره برای تلسکوپ‌های ۹ سانتی متر و بزرگ‌تر و دوربین دوچشمی با قطر شیئی ۱۲۰ میلی متر (یا دوربین های ۱۰۰ میلی‌متر تلسکوپی با استقرار چنگالی) که البته رصدگر می تواند با چنین ابزارهایی به صورت انفرادی نیز شرکت کند. گروه ۳ نفره برای تلسکوپ ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی‌متر) و بزرگ‌تر یا دوربین دوچشمی با قطر شیئی ۱۵۰ میلی‌متر که رصدگر می‌تواند به صورت انفرادی نیز با چنین ابزارهایی شرکت کند.
 
ارائه اطلاعات ابزار  رصدی شامل قطر دهانه، نوع اپتیک (بازتابی، شکستی،‌ کاسگرین), ‌ نوع استقرار (سمت-ارتفاعی،‌ استوایی، الکترونیک GoTo) در فرم ثبت نام ضروری استحداقل گشودگی (قطر دهانه) ابزار رصدی، چه تلسکوپ و چه دوربین دوچشمی، برای شرکت در برنامه 70 میلی‌متر است. مگر اینکه رصدگر از ابزار 60 میلی متری با اپتیک بسیار دقیق استفاده کند. رصدگران در گروه‌های دوچشمی، تلسکوپ، و تلسکوپ الکترونیک (بدون استفاده از جستجوگر خودکار) رقابت می‌کنند.
 
ماراتن مسیه ایران با هدف گرد هم آمدن بهترین رصدگران اعماق آسمان از سراسر ایران در یک شب رصدی و زیر آسمان پر ستاره، یعنی همان چیزی که  همه‌ی ما را دلباخته خود کرده است، برگزار می‌شود. هدف اصلی با هم بودن، ایجاد ارتباط میان منجمان آماتور باتجربه و محک زدن توانایی‌های رصدی هر شرکت کننده است. رقابت هدف دوم است.
 
شرکت‌کنندگان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ماراتن مسیه می‌توانند مقاله‌های راهنما در مجله نجوم شماره ۱۱۲ و شماره ۱۴۵-۱۴۶ را بخوانند. همین طور گزارش ماراتن ششم در
http://www.asiac.ir/News/?Cat=Marathon&NewsID=1146328935 مطالعه کنند. یا با پست الکترونیک مسئولان پذیرش آقایان کاظم کوکرم و حمیدرضا پیرایش تماس بگیرند: kookaram@gmail.com   و   hp۱۲۱۸۱@yahoo.com
دبیر برگزاری ماراتن مسیه ایران بابک امین تفرشی است.

ارسال شده در توسط مهران مداح
<      1   2   3   4      >

لباس فضانوردی
تلسکوپ رادیویی
کهکشان راه شیری
برخی ستاره شناسان بزرگ
عکسبرداری نجومی
محاسبه قطرماه درخسوف
GPS سیستم مکان یاب جهانی
شاتل فضایی
چگونه فضانورد شویم؟
جهان هستی
سوال و جواب نجومی
کندوهای ستاره ای
ایستگاه فضایی بین المللی
روش نامگذاری ستارگان
عطارد
ستاره شناسی در ایران
گذر زمان در کائنات
متغیرهای تپشی
ستاره شناسی
دمای ستارگان
تاریخ نجوم
مریخ در یک نگاه
رهنمای نقشه ستارگان
پیدایش احجام کیهانی از نگاه باستان
پدیده فتوولتاییک
دایره
خورشید
نقشه آسمان
عمر زمین
آرشیو اخبار نجومی
زمین
برترین های آسمان شب
بزرگترین تلسکوپ های دنیا
نجوم در اروپا
تاریخچه علم نجوم
نجوم در سرزمین های اسلامی
نجوم در قرآن
همه چیز در مورد تلسکوپ
فاصله ی سیارات تا خورشید
سؤال و جواب‌های خورشید گرفتگی
ستاره شناسی در ایران
ماه
شاهکار هابل
شگفتی های قمر زحل
اثرات بی وزنی بر بدن
زمین و آونگ
مریخ
زمین، گهواره ای برای ما
خواص مغناطیسی زمین
اندیشه تاریخ نگارى مسعودى
سبز تنها رنگ حیات نیست
جفت کهکشان مارپیچی آنتن
شهاب
ماهواره های مصنوعی
ونوس ، جواهری در آسمان
زندگی با هلال ماه
ساعت مهتابی
چشم هایی برای آسمان
آینده بشر در نقاط لاگرانژی
ساختار رادیو تلسکوپ ها
یونهای کوچک و فضا پیماهای بزرگ
گیاهانی که برای سفر به مریخ آماده می‌شوند
تأثیر تشعشعات کیهانی بر اسکلت فضانوردان
مهاجمان ذره بینی در فضا
شکار زهره در آسمان روز
منشأ حلقه‌ی اسرارآمیز زحل
راهنمای شناخت و رصد بارش‌های شهاب
تیتان ، آنگونه که امروز می شناسیم
اصطلاحات نجومی
رده های طیفی ستارگان
کهکشان های نامنظم
ستاره های دنباله دار
طرز کار راکت فضایی
به سوی مدار
اتا کارینا
ضربان‌های نوعی ستاره
چهره‌های ماه
تلسکوپ های رادیویی
کتاب نجومی